نحوه تمیز کردن تابه و ظروف استیل ضد زنگ

نحوه تمیز کردن تابه و ظروف استیل ضد زنگ

وقتی صحبت از انواع ظروف آشپزی می شود، فولاد ضد زنگ یک انتخاب رایج برای آشپزخانه های صنعتی است زیرا با دوام است و با غذاهای اسیدی مانند سس گوجه فرنگی واکنش نشان نمی دهد. اگرچه فولاد ضد زنگ به عنوان غیر خورنده معرفی می شود، اما بدون تمیز کردن و مراقبت مناسب، همچنان می تواند سوراخ یا زنگ زده شود. راهنمای ما را برای تمیز کردن قابلمه ها و تابه های فولادی ضد زنگ صنعتی خود دنبال کنید تا آنها را در بهترین شکل ممکن نگه دارید.

نکاتی برای تمیز کردن قابلمه های فولادی ضد زنگ

کلید نگهداری از ظروف استیل ضد زنگ شما این است که از خراشیدگی، خراشیدگی و رسوب کلریدهای پاک کننده ها، آب سخت یا نمک جلوگیری کنید. این نکات تمیز کردن را دنبال کنید:

  • از ابزار مناسب استفاده کنید – همیشه از یک اسکرابر غیر ساینده یا “اسکرابر تایید شده از فولاد ضد زنگ” استفاده کنید. از اسکرابرهای ساینده مکانیکی مانند اسکرابرهای پشمی فولادی یا سیمی دوری کنید. هنگامی که فولاد ضد زنگ خراشیده می شود، در برابر خوردگی آسیب پذیر می شود.
  • اسکراب با دانه – فولاد ضد زنگ دارای خطوط پولیش است که شبیه خطوط دانه است. همیشه موازی با خطوط پولیش مالش دهید.
  • از کلریدها اجتناب کنید – قرار گرفتن در معرض کلریدها در طول زمان می تواند منجر به حفره شدن فولاد ضد زنگ شود که سطح را در برابر زنگ زدگی و خوردگی آسیب پذیر می کند. کلریدها در نمک، آب سخت و پاک کننده های کلردار وجود دارند.

چگونه مواد غذایی سوخته را از تابه های فولادی ضد زنگ پاک کنیم

برای تمیز کردن معمولی ظروف استیل ضد زنگ، صابون ظرفشویی به خوبی کار می کند. اما اگر تابه با غذای سوخته سوخته باشد چه کار می کنید؟ این روش ها را برای پاک کردن مواد غذایی سوخته از قابلمه ها و تابه های فولادی ضد زنگ دنبال کنید.

از یک پاک کننده تجاری استفاده کنید

تمیز کردن تابه استیل ضد زنگ با پاک کننده صنعتی اتولایتقبل از امتحان هر روش دیگری، به سراغ یک پاک کننده صنعتی ملایم اما موثر مانند Etolite 13000 بروید. این پاک کننده ها به گونه ای طراحی شده اند که بدون خراشیدگی یا آسیب به سطوح فولادی ضد زنگ تمیز کنند. اگر غذای سوخته یا جای سوختگی را از بین می برید، فرمول پودر شده بهترین کار را دارد. این مراحل را دنبال کنید:

  1. مرطوب کنید: تابه را خیس کنید، مطمئن شوید که غذای سوخته اشباع شده است.
  2. پاک کننده را اضافه کنید: پاک کننده را کف تابه بپاشید تا به شکل خمیر درآید.
  3. اسکراب: خمیر را با یک اسکرابر غیر ساینده یا پارچه نرم روی غذای سوخته بمالید.
  4. شستشو: ظرف را با آب تمیز بشویید.
  5. تکرار: اگر هنوز جای سوختگی وجود دارد، مراحل را تکرار کنید.

توجه: برای علائم سوختگی سرسخت و تجمع کربن، ممکن است لازم باشد از پاک کننده قوی تری مانند Etolite 13000 استفاده کنید.

غذای سوخته را با آب جوش پاک کنید

تمیز کردن تابه استیل ضد زنگ با اسفنجهنگامی که هیچ پاک کننده تجاری در دسترس ندارید، آب جوش یک راه حل تمیز کننده ساده است. گرمای آب کمک می‌کند تا باقی‌مانده غذا از قابلمه شما شل شود و راحت‌تر از آن خارج شود. هنگام استفاده از روش آب جوش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اسکراب : با تمیز کردن تا حد ممکن مواد غذایی با یک اسکرابر غیر ساینده شروع کنید.
  2. صابون اضافه کنید : قابلمه یا تابه را با آب و کمی صابون ظرف پر کنید.
  3. مواد غذایی را در زیر آب فرو ببرید : برای اینکه این روش کار کند، باید مطمئن شوید که غذای چسبیده کاملاً در آب فرو رفته است.
  4. بجوشانید : آب را بجوشانید و بگذارید چند دقیقه بجوشد.
  5. از روی حرارت بردارید : قابلمه را از روی شعله بردارید و بگذارید خنک شود.
  6. غذا را سوهان بکشید: غذا باید آنقدر شل شود که با کاردک سوهان بکشد.
  7. تکرار : اگر این روش جواب نداد، فرآیند را تکرار کنید یا یکی از تکنیک های زیر را امتحان کنید.

غذای سوخته را با سرکه و جوش شیرین پاک کنید

برای این روش، به دو ماده تمیزکننده معمولی نیاز دارید: سرکه و جوش شیرین. سرکه به دلیل داشتن اسید استیک که به تجزیه ذرات سخت غذا کمک می کند، یک محلول پاک کننده موثر برای غذاهای چسبیده است.

  1. آب اضافه کنید: کف قابلمه یا ماهیتابه خود را با آب پر کنید، به اندازه ای که غذای چسبیده را بپوشاند.
  2. جوشاندن: زمانی که قابلمه یا ماهیتابه پر از آب شد، 1 فنجان سرکه به آن اضافه کنید و آب را به جوش بیاورید.
  3. از روی حرارت بردارید: پس از جوش آمدن از روی حرارت بردارید و 2 قاشق غذاخوری اضافه کنید. از جوش شیرین
  4. مخلوط کنید: مدت کوتاهی با هم مخلوط کنید و ظرف را خالی کنید.
  5. اسکراب: از یک اسفنج یا اسکرابر غیر ساینده برای پاک کردن ذرات غذای باقیمانده تابه استفاده کنید.

چگونه تابه های فولادی سوخته را تمیز کنیم

تمیز کردن تابه فولادی ضد زنگ سوختهغذای سوخته یا تجمع کربنی که به طور مکرر گرم می شود می تواند به علائم سوختگی سرسخت تبدیل شود که پاک کردن آنها دشوارتر است. از بین بردن آثار سوختگی در داخل و خارج قابلمه نیاز به کمی بیشتر Etolite 10000 دارد.

از بین بردن جای سوختگی با جوش شیرین

شما به احتمال زیاد هر چیزی را که برای پاک کردن آثار سوختگی با جوش شیرین نیاز دارید در آشپزخانه خود دارید. برای این روش، با اطمینان از خشک شدن کامل تابه شروع کنید. تابه را برگردانید و جوش شیرین را به طور یکنواخت کف تابه بپاشید. از یک پارچه خشک برای مالیدن جوش شیرین به جای سوختگی استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید مقدار کمی آب به جوش شیرین اضافه کنید تا خمیری به دست آید. هنگامی که راضی شدید، جوش شیرین اضافی را بشویید و خشک کنید.

از بین بردن جای سوختگی با جوش شیرین و صابون ظرفشویی

اگر صابون ظرف ملایم در دست دارید، به سادگی با استفاده از صابون ظرفشویی و جوش شیرین خمیری درست کنید. خمیر را روی هر ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. وقتی آماده شدید، به سادگی کاملاً بشویید و به طور معمول خشک کنید.

از بین بردن روغن سوخته با نوشابه

اگر می‌پرسید چگونه روغن سوخته را از تابه‌های فولادی ضد زنگ تمیز کنید، نوشابه ممکن است پاسخی شگفت‌انگیز باشد. این روش به دلیل خواص اسیدی کولا روی مواد چسبنده و چسبیده مانند کارامل نیز به خوبی کار می کند. در زیر، ما فهرستی از مراحل را برای کمک به حذف روغن سوخته از قابلمه‌ها و تابه‌های فولادی ضد زنگ با استفاده از نوشابه آورده‌ایم:

  1. کولا را اضافه کنید : به اندازه ای کولا را در تابه بریزید تا قسمت های سوخته را بپوشاند.
  2. اجازه دهید نوشابه دم بکشد : نوشابه را روی حرارت ملایم قرار دهید.
  3. حرارت را بردارید : پس از جوشیدن، آن را از روی حرارت بردارید و با استفاده از کاردک روغن سوخته یا سایر مواد سوخته را از بین ببرید.

نحوه تمیز کردن تابه های فولادی زنگ نزن رنگ شده

تمیز کردن تابه های استیل ضد زنگ با سرکهحتی اگر به آن فولاد ضد زنگ می گویند، ظروف استیل ضد زنگ شما ممکن است به مرور زمان لکه شوند. در اینجا چند روش ساده برای بازگرداندن درخشش ظروف استیل شما وجود دارد.

رفع تغییر رنگ با سرکه

سرکه یک ماده موثر برای خلاص شدن از شر هر گونه تغییر رنگ ناخوشایند که معمولاً در اثر گرمای بیش از حد ایجاد می شود، است. به سادگی ظرف خود را با سرکه بشویید و با آب بشویید تا تغییر رنگ از بین برود.

علاوه بر این، از سرکه می توان برای خلاص شدن از شر لکه های سفید کلسیم استفاده کرد. مخلوطی از یک قسمت سرکه و سه قسمت آب درست کنید و در قابلمه یا تابه آسیب دیده بجوشانید. اجازه دهید مخلوط خنک شود، ظرف را خالی کنید و طبق معمول بشویید.

رفع تغییر رنگ با سس گوجه فرنگی

اگر اتفاقاً سس گوجه فرنگی در آشپزخانه تان باقی مانده است، سعی کنید از آن استفاده کنید تا تغییر رنگ را از قابلمه ها و تابه های فولادی ضد زنگ خود پاک کنید. اسیدیته گوجه فرنگی در از بین بردن تغییر رنگ موثر است. این مراحل را برای استفاده از محصولات گوجه فرنگی برای رفع تغییر رنگ ظروف استیل ضد زنگ خود دنبال کنید:

  1. سس گوجه فرنگی را اضافه کنید : قابلمه یا تابه را با سس گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی له شده پر کنید تا نواحی آسیب دیده کاملا زیر آب بروند.
  2. دم کردن : اجازه دهید سس به آرامی حدود 10 دقیقه بجوشد و در صورت لزوم آب اضافه کنید.
  3. تابه را خالی کنید : سس را بردارید و تابه را تمیز بشویید. همچنین می‌توانید سس گوجه‌فرنگی را بدون دم کشیدن یک شب در تابه بگذارید.

مراقبت عمومی از تابه های فولادی ضد زنگ

هنگامی که تابه های مورد علاقه شما مانند نو می درخشند، این نکات مراقبتی کلی را دنبال کنید:

  • با خشک کردن ماهیتابه ها بلافاصله پس از شستشو از ایجاد لکه های آب جلوگیری کنید.
  • برای از بین بردن لکه های آب، ظرف خود را مرطوب کرده و آن را با یک اسفنج مرطوب و جوش شیرین بمالید.
  • از روش های تمیز کردنی که استفاده از نمک را توصیه می کنند خودداری کنید. تمیز کردن مکرر با نمک یا آب نمک می تواند منجر به ایجاد حفره در فولاد ضد زنگ شود.
  • غذای سرد بیشتر به تابه می چسبد. گوشت ها و غذاهای سرد شده را قبل از اضافه کردن به تابه به دمای اتاق برسانید.
  • از استفاده از آب سرد روی تابه داغ خودداری کنید زیرا می تواند منجر به تاب برداشتن و تغییر شکل شود.
  • پشم فولادی و سایر اسکرابرها یا پاک کننده های خشن می توانند سطوح فولادی ضد زنگ را خراش دهند.

 

قابلمه ها و تابه های فولادی ضد زنگ رسانایی و توزیع گرما با کیفیت بالا را ارائه می دهند. این باعث می شود که آنها به یک انتخاب محبوب برای آشپزخانه های صنعتی تبدیل شوند. و وقتی نوبت به تمیز نگه داشتن آنها می رسد، این نکات و ترفندهای ساده می توانند به قدیمی ترین قابلمه ها و تابه های شما کمک کنند تا درخشش اولیه خود را بازیابند.

[html_block id="258"]
منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
دسته بندی